Skip to content
Dine stamdata
Når du udfylder stamdata, bliver din profil synlig for de andre StartUp Club-medlemmer.
+45

Consultant Date Timeslot

Urtica Foods

Selv verdens sundeste fødevare sælger ikke sig selv

Uanset at de økologiske superfoods i webshoppen Urtica Food er i verdensklasse, kræver de en aktiv og nutidig salgsindsats. Derfor måtte indehaver Stig Thomsen hurtigt gøre sig klogere på onlinesalg og markedsføring, hvis forretningen skulle blive en succes. Det gjorde han med hjælp fra Iværksætterdanmark og Iværksætterpuljen.

Mange danskere har kastet sig over at spise blåbær, hvidløg og broccoli - og også den tørrede blågrønne alge Spirulina, der betragtes som "den sundeste fødevare i verden".

At spise superfoods er en trend i tiden - og en stor interesse for 52-årige Stig Thomsen. Derfor etablerede han i maj sidste år webshoppen Urtica, der er specialiseret i salg af netop superfoods.

Behov for nye kompetencer til salgsindsatsen

Men selv en virksomhed med verdens sundeste fødevare på hylderne klarer sig ikke uden et godt og aktivt salg. Stig Thomsen fandt derfor ud af, at han hurtigt måtte skaffe sig nye kompetencer, hvis forretningen skulle blive en succes. Det fik han gennem Iværksætterdanmark og Iværksætterpuljen.

"Jeg ledte på nettet for at blive klogere på salg, markedsføring og sociale medier og fandt først Iværksætterdanmark. Da jeg så, hvad de havde af gratis tilbud til iværksættere, tilmeldte jeg mig omgående," fortæller Stig Thomsen.

Gennem fire onlineworkshops kom han blandt andet omkring det at lægge en social mediestrategi, planlægge indhold og at arbejde med Facebook og Instagram.

Fik mod på mere læring

Kursusforløbet hos Iværksætterdanmark gav Stig Thomsen blod på tanden. Han fortsatte sin jagt på ny viden og kompetencer og fandt frem til Iværksætterpuljen og dens tilbud om tilskud på op til 80 pct. af prisen på kompetenceudvikling.

"Iværksætterpuljen fandt jeg frem til StartUp Café Aalborg. Der hørte jeg om muligheden for at få op til 25.000 kr. i tilskud til yderligere at løfte mine specifikke kompetencebehov,” fortæller han.

Med hjælp fra et par kursusudbydere fik han skruet et kursusforløb sammen, som adresserede netop de ting, han havde behov for til at styrke sin virksomhed. Det drejer sig om, hvordan man skaber organisk trafik, om søgemaskineoptimering (SEO), at måle på webshoppens trafik, annoncering via Facebook og Instagram, hvordan man definerer målgrupper og mange af de ting, man som ny sælger i en onlineverden har brug for at vide.

Med beskrivelsen af forløbet i hånden ansøgte han Iværksætterpuljen om tilskud på 80 pct. af prisen på kursusforløbet. Ansøgningen blev godkendt på mindre end en måned.

Samspillet er afgørende vigtigt

Stig Thomsen er imponeret over de tilbud, der findes til iværksættere og han ser samspillet mellem dem som vigtig – ikke mindst på stadie han selv er på i livet:

"I min alder gælder det om at lære en hel masse i en fart og hurtigt finde ud af, hvad jeg skal gøre og hvad jeg ikke skal. Jo mere jeg ved, jo mere kan jeg gøre rigtigt med det samme. I dag er jeg blevet meget klogere på, hvad jeg skal bruge min tid på og ikke mindst, hvad jeg ikke skal bruge min tid på," konstaterer han.

”Der må jeg sige, at havde jeg ikke været gennem et forløb hos Iværksætterdanmark, havde jeg ikke kendt hverken Iværksætterpuljen eller de muligheder, der ligger i den,” siger han.

Omfanget af tilbud er imponerende

Stig Thomsen er imponeret over omfanget af gode tilbud til iværksættere og også tempoet, hvormed ansøgninger godkendes og spørgsmål besvares.

”Den hjælp, man får som iværksætter her er helt fantastisk. Dygtige medarbejdere, der hver især er ekspert på deres felt. En ved noget om fødevarer, en er ekspert i sociale medier, en kender til salg, og en kan hjælpe dig med at vælge den rigtige platform eller henviser dig til en, som kan. Det er kompetente mennesker, der kun har ens bedste for øje. Og det bedste er, at man ikke ryger ud i en langvarig proces, men hurtigt får svar på spørgsmål og ansøgning,” slutter Stig Thomsen.

 

Vil du være klogere på Iværksætterpuljens muligheder? Book et møde med en iværksætterkonsulent her 

Se flere iværksættercases

Jonathan Pipfugl
Når telefonrøret bliver lagt på, før man overhovedet når at fortælle, hvad man vil, kan tilværelsen som selvstændig komiker synes lidt svær. Men med den rette hjælp fra StartUp Club er det alligevel lykkedes for 20-årig Jonathan Christensen, selv om han har tourettes.
Enomis Beauty
En ADHD-diagnose bremser ikke 22-årige Simone Kehlet i at skrive iværksætter og butiksejer på CV’et.
Du Er Smyk
Centralt i Aalborg på Østerbro ligger Du er Smyk, som Karina Suhr Holm og Jeanette Kaae Storm Christensen står bag – et koncept, hvor du skal skynde dig langsomt.
startup-club

C.A. Olesens Gade 4, st. 9000 Aalborg
+45 2520 1510