fbpx Skip to content
Dine stamdata
Når du udfylder stamdata, bliver din profil synlig for de andre StartUp Club-medlemmer.
+45

Consultant Date Timeslot

Ugli Fruit Media

Podcasts skal være Jakobs rute mod frihed

Jakob Sloth Linneberg byttede i 2020 sikkerheden i sit lederjob ud med iværksætterdrømmen. I dag producerer han podcasts og stræber efter at være herre over sit eget arbejdsliv.

Tilbage i 2018 producerede Jakob Sloth Linneberg sin første podcast Den handlede om ledelse, hvilket var oplagt. Gennem flere år havde han nemlig arbejdet med netop ledelse i kæder som McDonald’s, jem & fix samt Carl’s Jr. Det gjorde han også frem til sidste år.

I dag har de to aspekter skiftet roller. Jakob Sloth Linneberg lever nemlig af at producere podcasts i firmaet Ugli Fruit Podcasting, mens ledelse mere udgør en sideløbende passion for iværksætteren.

– Det startede med en øget passion for podcastmediet, der voksede og voksede. Der kom også en øget træthed af lønmodtagerjobbet. Så gik jeg også med drømmen om at gå selvstændig, og her fandt jeg endelig det, som man måske kunne leve af, fortæller Jakob Sloth Linneberg.

– Jeg er ikke rad for at arbejde meget. Men jeg vil selv kunne bestemme, hvornår jeg gør det. Det handler om frihed, tilføjer han.

Podcasts – der er lydmediets pendant til streaming – er også i voldsom vækst. Flere og flere vælger podcasts til som en del af deres dagligdag. Det kan indehaveren af Ugli Fruit Podcasting ligeledes  mærke.

Jakob Linneberg

Virksomheder vil betale for kvalitet

Foruden at lave egne podcastshows producerer han nemlig for virksomheder. Her er strategien typisk at dele viden med sin målgruppe og dermed vise kompetencer på sit arbejdsområde.

– Virksomheder vil gerne betale for at få produceret podcastshows, oplever jeg. Mange ved ikke, hvordan man kommer i gang. Kaster man sig selv ud i det, kan det tage meget tid, hvis man ikke aner noget om det. Der er en stor jungle af udstyr, og man skal lære at strikke et solidt koncept sammen, forklarer Jakob Sloth Linneberg.

– Det er vigtigt, at man som virksomhed lyder skarp fra starten. Konceptet kan man altid udvikle på. Men lydkvaliteten repræsenterer det, som man leverer til sine kunder. Det er virksomhederne villige til at betale for, tilføjer han.

Podcasts har især vundet indpas i mange danskeres hverdag, da man kan foretage sig meget andet, mens informationen flyder gennem øregangene.

– Det passer godt ind i de medievaner, som unge mennesker har i dag. Der er ikke nogen, der skal bestemme, hvad man vil høre, og hvornår man gør det. Man kan høre podcasts, mens man vasker tøj eller arbejder. Det kan underholde, mens vi er i gang med noget helt andet, hvilket er en stor fordel, siger han.

Et eksempel på en nylig produktion er Den Grønne Omstilling, som Ugli Fruit Podcasting har produceret for Aalborg-baserede Green Hub Denmark.

Vil ikke gå på kompromis

Dermed arbejder Jakob Sloth Linneberg i retningen af at kunne have fuld kontrol over sit arbejdsliv. Han har fortsat deltidsarbejde ved siden af sin egen virksomhed, men pilen peger i retning af den fulde selvstændighed.

– Det er en udfasning, hvor jeg endnu ikke ved, hvornår jeg arbejder fuldt ud med podcasting. Men jeg er optimistisk omkring 2021. Coronapandemien har skubbet udviklingen af podcasts, webinarer og online medier frem med nogle år. Folk har virkelig fået øjnene op for at kommunikere digitalt, fortæller han.

Når stifteren først er fuldt ud engageret i Ugli Fruit Podcasting, drømmer han om at få andre med på vognen og udvide kompetencerne i forretningen.

– Jeg kunne godt tænke mig at få en partner eller to ind en dag. Vi skal alle være lige passionerede omkring podcasts, og drømmescenariet er, at man hver især er skarpe til at lave podcasts inden for hver sit felt, så man kan ramme bredt.

– Men jeg skal ikke gå på kompromis med den frihedsfølelse, som jeg ønsker. Det ultimative mål er at være herre over mit eget arbejdsliv. Drømmen er at have friheden og leve godt samtidigt, siger han.

I sin spæde start med sin virksomhed fik Jakob Sloth Linneberg hjælp af iværksætterkonsulent Tanja Hovgaard fra Startup Club.

– Jeg fik en masse sparring hos Tanja og fik hjælp til at lave en forretningsplan. Min første kunde fandt jeg også efter at have deltaget i et arrangement i Startup Caféen, hvor jeg var oppe og pitche min virksomhed blandt fem andre. Det var grænseoverskridende, men det har givet mig mod på at gøre det igen og igen. Så skal der nok opstå nye muligheder, lyder det afsluttende fra iværksætteren.

Book et møde med Tanja Hovgaard eller en anden iværksætterkonsulent her

Se flere iværksættercases

Urtica Foods
Uanset at de økologiske superfoods i webshoppen Urtica Food er i verdensklasse, kræver de en aktiv og nutidig salgsindsats. Derfor måtte indehaver Stig Thomsen hurtigt gøre sig klogere på onlinesalg og markedsføring, hvis forretningen skulle blive en succes. Det gjorde han med hjælp fra Iværksætterdanmark og Iværksætterpuljen.
PrecaGlove
Idéen om en berøringsfri dispenser til engangshandsker blev til virkelighed, da coronapandemien ramte
Spetakelstrik
Mie Firring har fokus på at have en hverdag med plads til fordybelse og at have det sjovt, der samtidigt giver mening. Men der er alligevel store planer for Spektakelstrik.
startup-club

C.A. Olesens Gade 4, st. 9000 Aalborg
+45 9931 1559