fbpx Skip to content
Dine stamdata
Når du udfylder stamdata, bliver din profil synlig for de andre StartUp Club-medlemmer.
+45

Consultant Date Timeslot

BY KARLSEN NORD

Mød designeren Laura Karlsen, som har taget springet som iværksætter

Laura Karlsen er uddannet designer fra det midtjyske og flyttede sidste år til Aalborg. Hun var hurtig til at tage kontakt til BusinessAalborg, hvor hun har fået hjælp med udvidelse af netværk, fokus på virksomhedsmål og personlig udvikling.

Skindtasker og accessories som udgangspunkt

Laura Karlsen er udannet designer fra Teko og har siden 2016 haft virksomheden BY KARLSEN NORD, der laver skindtasker og accessoires med inspiration fra den nordiske designkultur og natur. Hun er fra det midtjyske oprindeligt, som er kendt som et gammelt tekstilområde, og lysten til at skabe og være kreativ med tekstil har altid været der.

Salg gennem mange kanaler

Efter endt uddannelse var hun en del af iværksætterfælleskabet SYLAB i Ikast, som hun har haft stor glæde af, men siden er hun og virksomheden flyttet til Aalborg i december 2017. Hun tog hurtigt kontakt til BusinessAalborg, hvor hun er tilknyttet iværksætterkonsulent Mark Rosener. Udgangspunktet for hendes først møde var, at hun gerne vil have hjælp til at få hendes produkt bredere ud.

”Der skulle gang i salget, og hvordan vi kunne gøre det. Der er så mange værktøjer, man kan spille på. Jeg har salg i egen webshop, eksterne webshops, butikker og markeder rundt om i landet. Hvor skal man lige lægge sin energi henne? Kollektionen var jo klar. Jeg ved godt, at jeg ikke er så god til tal og regnskab, så det kan godt ske, jeg skal have hjælp til det og fokusere på det, jeg er god til. Mark har været god til at guide mig videre til folk, der kan hjælpe mig videre med de ting. Han har givet mig nogle rigtige gode forbindelser”, siger Laura.

Personlig støtte og vejledning er også BusinessAalborg

Ud over hjælp til det administrative og finde de folk, der kunne hjælpe hende videre, så har Mark Rosener også været en god personlig støtte i forhold til hendes virksomhed og på det mere personlige plan.

”Jeg er et meget kreativt menneske, så det kan godt være lidt uoverskueligt nogen gange med det administrative. Jeg kom til BusinessAalborg, fordi jeg havde godt styr på tekstil og designdelen, men mangler mere det med tal, sætte sig mål og strategier. Jeg kan godt sætte mål, men jeg er måske ikke så optimistisk, så det er godt at få andres øjne på, hvordan jeg kan sætte og nå målene. Mark har forsøgt at gøre mig klogere på mig selv. Belyst mine styrker og svagheder, så jeg kan bruge min tid rigtigt, siger Laura og fortsætter:

”Mark har givet mig et stort klap på skulderen, selvom han ikke har kendt mig tidligere, men som en udefrakommende sagde han, at jeg havde fat i noget. Selvom familie og venner siger det er sejt, så er det noget andet, når det kommer fra én, der er vant til at tale med iværksættere”, siger Laura Karlsen.

ViP og øget marketingsindsats

Laura Karlsen har styr på produkterne, og den tredje kollektion er kommet hjem og klar til salg. Men for at hun kan få solgt produkterne, har hun også et øget fokus på markedsføring. Laura Karlsen er igennem BusinessAalborg blevet tildelt VækstIværksætter pakken, ViP fra Nordjysk NewBizz, og det har været en stor hjælp for hende i forhold til, hvordan hun skal markedsføre hendes produkter fremadrettet.

”At jeg er kommet med i ViP programmet har gjort, at jeg har haft mulighed for at afprøve nogle ting, og det har givet mig mulighed for at få noget sparring. Jeg har brugt det til at få hjælp til influencer-marketing, fordi det er meget i min produktgenre. Hvordan man lige skal gribe det an, for det kan være svært at måle på og hurtigt blive meget dyrt, siger Laura.

Hårdt at være iværksætter, men også fedt

For Laura Karlsen har det været en drøm at få lov til at arbejde med hendes egen produkter. Men det har også været hårdt. Men det skal ikke afskrække andre for også at give sig i kast med iværksætteriet, mener hun.

”Det er mega hårdt, men det er helt vildt sjovt. Det bliver ens lille barn, hvor man lægger mange kræfter og følelser i det. Selvom det ikke giver det vilde afkast til at starte med, så er det det hele værd. Det er som juleaften hver gang, man får de første prøver hjem på en ny kollektion”, slutter Laura.

Se flere iværksættercases

Urtica Foods
Uanset at de økologiske superfoods i webshoppen Urtica Food er i verdensklasse, kræver de en aktiv og nutidig salgsindsats. Derfor måtte indehaver Stig Thomsen hurtigt gøre sig klogere på onlinesalg og markedsføring, hvis forretningen skulle blive en succes. Det gjorde han med hjælp fra Iværksætterdanmark og Iværksætterpuljen.
PrecaGlove
Idéen om en berøringsfri dispenser til engangshandsker blev til virkelighed, da coronapandemien ramte
Spetakelstrik
Mie Firring har fokus på at have en hverdag med plads til fordybelse og at have det sjovt, der samtidigt giver mening. Men der er alligevel store planer for Spektakelstrik.
startup-club

C.A. Olesens Gade 4, st. 9000 Aalborg
+45 9931 1559