fbpx Skip to content
Dine stamdata
Når du udfylder stamdata, bliver din profil synlig for de andre StartUp Club-medlemmer.
+45

Consultant Date Timeslot

Sensade

Fra studieprojekt til virksomhed med store vækstudsigter

Det hele startede på Aalborg Universitet, hvor tre af iværksætterne stiftede Sensade som et studieprojekt. Sidenhen har virksomheden fået fart på. Iværksætterne har blandt andet fået to medarbejdere mere på holdet, den ene er en studiemedhjælper, og den anden har en baggrund inden for forretningsudvikling og kan nu kalde sig for administrerende chef.

Sensade har udviklet en parkeringssensor, der har til formål at gøre det lettere for bilister at finde en parkeringsplads. Sensoren registrerer, hvor der er tilgængelige parkeringspladser, og disse data bliver herefter sendt til digitale skærme på parkeringspladsen.

Virksomhed skabt på baggrund af frustrationer

Iværksætterne startede for to år siden med at være en del af Væksthus Nordjyllands iværksætterprogram, Innovativ Vækst, der gjorde det muligt at arbejde fuldtid på at udvikle deres forretning.

Den første motivation for iværksætterne var frustrationen over, hvor tidskrævende det kan være at finde en p-plads. Før de overhovedet havde udviklet deres produkt, pitchede de deres idé og fik positiv feedback fra potentielle kunder og mulige investorer. Det gjorde det muligt at søge både rådgivning og økonomiske midler til at få forretningen sparket i gang.

Rådgivning og matchmaking

Iværksætterkonsulent Mark Rosener fra BusinessAalborg har været med på sidelinjen lige fra begyndelsen. Administrerende direktør Jens Korshøj fortæller her, hvad de fik ud af rådgivningen:

”Udover at have hjulpet os i forhold til forretningsudvikling, arbejdsstruktur og salgsprocesser, er det også Marks fortjeneste, at jeg blev en del af teamet. Mark matchede os, da han kunne se, at teamet manglede en med mere viden om forretning. I dag får vi også god sparring af vores advisory board. Der giver en kæmpe værdi at have dygtige rådgivere på sidelinjen.”

Hård opstart

Sensade er en B2B-orienteret forretning og har blandt andet solgt deres produkter i Aalborg, Aarhus og Glostrup Kommune. Som et led i deres strategi, er der flere kommuner, der er i gang med at teste produktet. Derudover har de samarbejde med adskillige udenlandske parter for at sælge deres parkeringssensor i Tyskland, Finland, Sverige, Polen, Bulgarien og Frankrig.

”Det var en hård opstart, hvor ingen af os fik meget søvn. Men nu begynder tingene at falde på plads og give mening. Vi har indtil nu benyttet os af at lave opsøgende salg. Men efter at vi er begyndt at optræde i medierne, er vi begyndt at blive kontaktet af potentielle kunder. Det er en fed følelse,” fortæller Kenny Lafon, salgschef i Sensade.

Kloge investeringsråd til andre iværksættere

Iværksætterne har lært meget på deres iværksætter-rejse, og mange af løsningerne er blevet fundet undervejs i processen. Der er ét bestemt råd, der har hjulet iværksætterne markant:

”Vores produkt er i konstant udvikling, og vi er derfor blevet rådet til ikke at søge investeringer i opstarten. Det råd har hjulpet os rigtig meget, da det har givet os en frihed til at lave justeringer og få de sidste ting på plads. I år har vi fokus på tre udviklingspunkter til vores produkt for at gøre det mere skalerbart. Når vi er færdige med den finpudsning er vores produkt fuldendt og klar til at blive investeret i,” fortæller Jens.

Navneskift og nye markeder

Virksomheden startede med at hedde Parkalot men hedder nu Sensade:

”Vi har opfundet en teknologi, hvis formål først var at udbedre det globale parkeringsproblem. Sidenhen har vi opdaget, at vores teknologi også egner sig til andre markeder. Vi har derfor skiftet navn som et led i vores nye strategi,” slutter Kenny.

Kenny har fornylig pitchet deres forretning i Silicon Valley gennem et innovationsprogram. Her fik virksomheden gode kontakter, der kan åbne op for spændende muligheder i fremtiden. Visionen er at indtage flere markeder inden for de næste fem år og på længere sigt, er der også produktudvikling og nye markeder i sigte.

Se flere iværksættercases

Podovo
Grundlæggeren af Podovo tog springet ud som iværksætter med vaklende ben. Men beslutningen var den rette, fortæller den unge civilingeniør.
Surdejsbageren
Henrik Bruse Skougaard skal koncentrere sig om meget andet end at bage brød efter en flyvende start med Surdejsbageren.
DIGURA
DIGURA har en vision om at ændre den, til tider støvede, juridiske branche gennem teknologi og nytænkning. Deres ambition er at gøre juridisk rådgivning lettere og mere effektivt.
startup-club

C.A. Olesens Gade 4, st. 9000 Aalborg
+45 9931 1559