Dennis har primært erfaring som kok inden for det nordiske køkken, og Frederik har speciale i det franske køkken. Både Dennis og Frederik har en god portion erfaring inden for restaurantbranchen. De har blandt andet begge arbejdet på Ruths Hotel i Skagen, som henholdsvis køkkenchef og souschef.
Aalborg gav en god start
Allerede inden restauranten slog dørene op i september 2017, fik de rekord antal bordbestillinger. Siden da har de vundet adskillige priser, fx prisen for Årets Bistro uddelt af White Guide - Nordens svar på Michelin, og har fået positive anmeldelser fra både madanmeldere og bloggere.
”Det var helt naturligt for os at åbne vores eget. Vi arbejder rigtig godt sammen og vores færdigheder supplerer hinanden rigtig godt. Som iværksætter er det en fordel at arbejde sammen med mennesker, der besidder de evner, du ikke selv har. Jeg tror, at vores succes kommer fra vores samlede erfaringer med gastronomi, men også fra en god portion held og god timing. Der er en stor madkultur i Aalborg, og gæsterne kom fra starten af,” fortæller Dennis.
Forberedelse er vejen frem
Dennis har et par gode tips til andre iværksættere:
”Fra vi udtænkte konceptet, til at vi åbnede restauranten, gik der omring et år. Vi mener, at forberedelse er 75 procent af at få succes med at starte noget nyt op. Vi gav os god tid med at udtænke forretningsplanen og kendte for eksempel alle udgifter, inden vi åbnede. Derudover havde vi et godt hold medarbejdere med fra starten. Det er vigtigt at have dygtige kollegaer, som man kan stole på til at løfte ens koncept,” fortæller Dennis.
Nye, skæve vinkler gør forskellen
Iværksætterne holdt kortene tæt ind til kroppen, mens de udviklede deres koncept. De blev undervejs anbefalet at opsøge BusinessAalborg for at få nye øjne på deres forretningsplan:
”Det hjalp os rigtig meget, da vi både fik rådgivning af iværksætterkonsulent Mark Rosener og økonomiske midler til at udvikle vores koncept yderligere. Vi arbejdede blandt andet med et oplevelseshjul, der gennemgik gæsternes oplevelse før, under og efter, at de spiste på vores restaurant. Mark kom med rigtig mange skæve vinkler, som var med til at udvide vores horisont,” siger Frederik.
”Aalborg tvinger os til at være i konstant udvikling…”
Frederik og Dennis tror på, at det er vigtigt hele tiden at måle og veje sig selv for at blive bedre. I 2018 igangsatte de nogle nye tiltag, som fx at have åbent en ekstra dag og at tilbyde en ny vinmenu, som de skal til at måle udbyttet på. Målet er at holde den samme høje standard, samtidig med hele tiden at udvikle sig i takt med trends og årstid.
”Aalborg er en by i konstant udvikling, hvor der er plads til at åbne noget og bidrage til de gastronomiske oplevelser. Vores koncept er bygget til konstant fornyelse, et tiltag der passer godt til kulturen i Aalborg. Vi ser det kun som en fordel, at byen har et stort udvalg af madoplevelser. Det tvinger nemlig os alle sammen til at levere og hele tiden udvikle os,” slutter Frederik.