OBI+ har udviklet, hvad der ligner en stor usb-enhed, som skal monteres i kundens bil. Enheden henter selv data om bilens tilstand og brug og kan for eksempel vise eventuelle fejlmeddelelser på bilen. For at få adgang til disse data, skal kunden og mekanikeren bruge hver sin app, som gør det muligt at se en oversigt over bilens kørsel og tilstand.
Nye biler med forældet teknologi
Stifterne bag virksomheden, Mario Filchev og George Jordanov, er begge fra Bulgarien og mødte hinanden, da de læste en kandidat i forretningsinnovation på Aalborg Universitet. ”Jeg fik ideen, da jeg leasede en nyere bil, som ikke var koblet op på internettet. Udgangspunktet for vores produkt blev derfor at digitalisere branchen og finde en måde at opsamle bilens data på” fortæller Mario.
Virksomheden sælger deres produkter som en white label-løsning, hvilket betyder at de er en ”usynlig” underleverandør til virksomheder i autobranchen herunder mekanikere, bilforhandlere og andre bilservices. Deres system bliver blandt andet benyttet af Danmarks andenstørste autogrossistkæde Au2parts, hvor det i 2018 vandt prisen som ’Årets Bedste Nyhed’ i Auto Awards.
Fra hobby til fuldtid
Mario og George tog springet og gik på fuld tid med deres idé, da de fik deres første investering hjem i 2017. Herefter samlede de et dygtigt team til at hjælpe dem med at udvikle forretningen. De opsøgte tidligt i processen iværksætterrådgivning hos BusinessAalborg, hvor de hovedsageligt har fået vejledning af iværksætterkonsulent Mark Rosener.
”Vi fik i begyndelsen hjælp til fundraising og til at lave vores forretningsplan. Det var i den grad givende for os at have rådgivere med på sidelinjen, der kunne guide os hen mod det næste skridt og derved hjælpe os med at vokse. Vi havde et rigtig godt samarbejde og fik derfor et tæt til iværksætterkonsulenterne” siger Mario.
Nøglen til at skabe en god forretning
”Vi har erfaret, at handling og evnen til at tilpasse sig er nøglen til at skabe en god forretning. Tingene ændrer sig nemlig hurtigt i tech-branchen. Da vi først gik i gang, var vi ikke klar over, hvad vores egentlige slutprodukt ville ende ud med at blive. Derfor er det også supervigtigt at have et godt team, der forstår visionen og besidder en bred vifte af kompetencer” siger George.
Opsøg din branche
I starten lavede virksomheden kun opsøgende salg, men nu har de fået skabt sig et navn inden for autobranchen. Det har de formået ved at være en del af diverse netværksgrupper og ved at deltage i relevante messer. Derudover har det også været en stor fordel for virksomheden at have multinationale samarbejdspartnere, som i forvejen har fodfæste på samtlige markeder.
”Den store udfordring har været at få folk til at skifte vaner. De fleste mekanikere bruger en særlig computer til at lokalisere, hvad der skal repareres på en bil. Vores produkt gør det muligt at kende problemet på forhånd, inden en bil kommer til reparation. Der er altså tale om en helt ny arbejdsmetode” fortæller Mario.
Målet for 2019
OBI+ har allerede samarbejdspartnere i Østrig, og i 2019 er deres fokus på at indtage resten af Europa: ”Der er store forandringer på vej i autobranchen. Om 3-4 år vil alle nyere biler være forbundet, og om 10 år vil vi se endnu mere til selvkørende biler. Vi arbejder hårdt for at skaffe os en god position på markedet og blive en del af fremtidens skiftende teknologi,” slutter Mario.