Skip to content
Dine stamdata
Når du udfylder stamdata, bliver din profil synlig for de andre StartUp Club-medlemmer.
+45

Consultant Date Timeslot

Lifeboard

Aalborgensisk redningsudstyr holder vand: Nu skuer de mod udlandet

Et alternativ til redningskransen udtænkt på Aalborg Universitet er godt på vej ud mod alverdens badestrande

Det ligner lidt mere et surfbræt end en almindelig redningskrans. Men det nordjysk udviklede alternativ til den traditionelle krans er på ingen måde et stykke legetøj.

Sofus Amby Jørgensen og Mikkel Thomassen, som står bag virksomheden Lifeboard, har nemlig optimeret redningsobjektet til rekreative badeområder som eksempelvis strande.

- Folk bevæger sig rundt i vandet der og er altså uden for kasteafstand med en redningskrans. Derfor gik vi i gang med en designproces, hvor vi ville lave noget til den almindelige bruger, der ikke har en livredderuddannelse. Det skulle være nemt at bruge og aflæse, og om man kan svømme 50 meter eller to kilometer, skal det kunne hjælpe i situationen, fortæller Sofus Amby Jørgensen.

Duoen bag Lifeboard studerede Industrial Design sammen på Aalborg Universitet, og de første idéer om at videreudvikle klassisk redningsudstyr kom gennem et semesterprojekt på uddannelsen. Da de efterfølgende stod med deres eksamensbevis, viste det sig, at konceptet kunne holde vand.

- Vi startede jo med at kigge på redningskransen og tænkte, at det var et godt produkt. Men den stod på strandene, som den ikke helt er lavet til. Den er allerbedst til skibe og havne, hvor nogen er faldet i vandet, forklarer den ene af de to stiftere.

Dermed skiller Lifeboards alternative redningsudstyr sig ud fra den klassiske krans, som de fleste har kastet blikket på ved havne eller på badestrande.

- Vi leverer især til kommunerne, der står for kystlinjerne. Dertil har vi GPS-tracking, så vi kan holde øje med, om produkterne bliver stjålet, misbrugt eller brugt til en rigtig aktion. Vores mål er, at vi kan sende redningshjælp afsted, hvis den kommer i brug, men der er lidt vej endnu. Det er et stort potentiale, hvor vi først skal kunne se forskel på misbrug og en skarp aktion, tilføjer Sofus Amby Jørgensen.

Kulturen ændrer sig

Trods en god start i Danmark og en stor interesse for produktet er virksomheden med kontor i både Aalborg og København begyndt at kigge ud i den store verden. Et af de store markeder befinder sig i nabolandet Sverige.

- Vi anbefaler det til strande og rekreative områder, og derovre har man mange gange mere kystlinje end Danmark, mens de har et lovkrav om redningsudstyr, hvor meget er ved badesøer og badestrande. Der er et interessant marked for os at komme ind på, fortæller Sofus Amby Jørgensen.

- Lifeboard kan være en fin forretning i Danmark, men det er også en niche. Skal vi skalere og blive store, skal det være internationalt. Men vi kan omsætte fine tal, hvis vi bare kommer ind på det nordiske marked, tilføjer medstifteren.

Der er således taget hul på den første del af det udenlandske eventyr for virksomheden. Lifeboard har nemlig folk tilknyttet til at fokusere på både Sverige såvel som Australien, der er eksempler på lande med masser af kystlinje, der kræver redningsudstyr.

- Til den kommende sæson har vi 150 enheder ude, som primært er i Danmark. Men omkring 20 procent af dem er i udlandet, hvor vi har udstyr i Sverige, Norge, Holland, Finland og Australien. Der er ikke den samme kultur for redningsudstyr i resten af verden. Det er lidt en nordisk ting at have social forståelse for at hjælpe hinanden og sikre andres ve og vel, men det kommer i andre vestlige og udviklede lande nu, og vi vil gerne være med på den bølge, lyder det fra Sofus Amby Jørgensen.

Tog første skridt i StartUp Café Aalborg

Efter universitetsprojektet tog Sofus Amby Jørgensen og Mikkel Thomasen deres koncept med ud i virkeligheden, og første stop blev i StartUp Caféen, hvor BusinessAalborgs iværksætterkonsulenter har hjemme.

- Tidligt i processen brugte vi en del tid i caféen, hvor vi sad med løse idéer og legede med budgetter. Vi havde ikke trukket et CVR-nummer endnu, så det var et godt sted til at få en masse sparring. Vi mødte en masse kompetente mennesker med netværk og viden omkring at drive egen virksomhed, fortæller Sofus Amby Jørgensen.

- Vi er næsten altid kommet hjem med en liste over tre, fire eller fem personer, som vi skulle kontakte, og vi blev introduceret for en masse muligheder som eksempelvis den Innofounder, som vi fik til at starte med, tilføjer han.

Duoen var først på Innovativ Vækst-forløbet under Erhvervshus Nordjylland, inden de fik en Innofounder og efterfølgende en Innobooster hos Innovationsfonden. Her var iværksætterkonsulenterne hos BusinessAalborg ligeledes med til at introducere Lifeboard-stifterne for deres muligheder i opstarten.

Har du også brug for sparring? Book et møde med vores iværksætterkonsulenter.

Se flere iværksættercases

Sylvius
For 30-årige Oliver Bruun er der ikke langt fra idé til handling. I dag driver han to succesfulde virksomheder med fokus på den gode gin-oplevelse. Og hans events er efterspurgt i hele landet.
Keramikcaféen
I Aalborg har vi både værksteder, hvor man kan komme uge efter uge og lave sin egen keramik og steder hvor man kan komme ind og male på færdiglavet keramik.
Men hos Keramikcaféen på Samsøgade har de samlet mulighederne for både at lave og male på keramik under ét tag.
Mille billedkunstner
Man hører ofte fra iværksættere, at skolen aldrig rigtigt har sagt dem noget. Nej, de vil meget hellere bruge tid på deres helt store interesse. Præcis sådan havde Mille Berger det, da hun gik i skole.
Hendes helt store interesse var dengang at tegne, og ved at følge nogle alternative veje endte hun ved malerkunsten.
startup-club

C.A. Olesens Gade 4, st. 9000 Aalborg
+45 2520 1510